احسان هوشیارگر : خیابان‌های تهران بعد از شلوغی و ترافیک یکی دو ساعته قبل از افطار به آرامش عجیبی می‌رسند و دیگر از ترافیک و پشت چراغ قرمز ماندن‌های طولانی خبری نیست.

پارک ملت - برنامه بر آستان جانان

یکی از این خیابان‌های شلوغ و پررفت‌وآمد تهران، خیابان ولیعصر است که خلوتی بعد از افطارش بد جور به دل رانندگان و کسانی که برای رسیدن به مقصد خود این خیابان را انتخاب می‌کنند می‌چسبد. خلوتی بعد از افطار خیابان ولیعصر و برنامه‌ای که این شب‌ها به نام «بر آستان جانان» در پارک ملت برگزار می‌شود کنجکاومان کرد تا سری به این پارک همیشه شلوغ شمال تهران بزنیم.

وارد بوستان ملت که می‌شویم از تجمع مردم روی پله‌های کنار آبنمای مرکزی بوستان و صحنه‌ای که نام «بر آستان جانان» بر آن حک شده متوجه می‌شویم که خبری هست و قرار است تا دقایقی دیگر اتفاقی ویژه رخ دهد؛ اتفاقی که ساکنین خیابان ولیعصر از ابتدای تابستان به آن عادت کرده‌اند، با این تفاوت که اتفاق اول، جمعه شب‌ها رخ می‌داد و این اتفاق 15شب اول ماه مبارک رمضان تکرار شد.

تعریف میهمانان از میهمانی

ساعت9:30 دقیقه است و لحظه به لحظه به جمعیت افزوده می‌شود و همه منتظر هستند که ببینند میهمانان امشب چه کسانی هستند. در ازدحام جمعیت، مردم با همدیگر از میهمانان و برنامه‌های شاد و جذاب شب‌های گذشته صحبت می‌کنند. کم‌کم برنامه با صدای موسیقی آغاز می‌شود.

طنازی طنزپرداز

رضا رفیع، طنزپرداز به‌عنوان مجری بالای سن می‌آید و مثل همیشه آغاز کلامش را با طنز شیرین برای نشاندن خنده بر لب مردم شروع می‌کند.

برنامه‌های امشب از زبان مجری اعلام می‌شود که شامل خیمه‌شب‌بازی، نمایش طنز، موسیقی محلی مازندران و خراسان، شاهنامه‌خوانی، مثنوی‌خوانی، اسکندرنامه‌خوانی توسط یکی از مرشدهای معروف و مداحی و ترنابازی است. با اعلام این برنامه‌ها مردم کف می‌زنند و با کف خودشان نشان می‌دهند که چنین برنامه‌هایی برایشان جذاب و شاد خواهد بود.خیمه‌شب‌بازی برنامه اول است که رفیع، گروه خیمه‌شب‌بازان را روی سن دعوت می‌کند و از مردم می‌خواهد که تا آمدن گروه خیمه‌شب‌بازان دست بزنند.

نوای خوش موسیقی محلی در فضای پارک ملت

بعد از نمایش خیمه‌شب‌بازی که جمعیت را جذب کرده بود، نخستین موسیقی محلی که مسافر مازندران بود نواخته شد.حدود 800- 700 نفر جمعیتی که روی صندلی‌های مقابل سن به‌صورت نشسته و جمعیت زیادی که ایستاده برنامه را دنبال می‌کردند البته دیگران هم با سرو صدای تشویق مردم، توجه‌شان به این سمت پارک جلب شده و رفته‌رفته برای تماشای آن جمع می‌شدند و همگی حسابی از نواخته شدن این موسیقی لذت بردند.

احیای سنت قدیمی فرهنگ ایرانی

در ادامه، میهمانان میهمانی ماه خدا شاهد شاهنامه‌خوانی و در واقع نقالی از طرف مرشد ولی‌الله ترابی بودند. نقالی، سنتی قدیمی از فرهنگ ایرانی است که کمتر در رسانه بازتاب دارد اما هم‌اکنون در شب‌های ماه مبارک رمضان با هدف احیای سنت نقالی می‌توانیم این فرهنگ را به کودکان و نوجوانان نشان بدهیم که یکی از مهم‌ترین سنت‌های ایرانی همین شاهنامه‌خوانی، مثنوی‌خوانی و اسکندرنامه‌خوانی است.

صدای خوش دوتار

بعد از اجرای شورانگیز مرشد ولی‌الله ترابی، مجری برنامه از استاد پورترابی دو تارنواز خراسانی دعوت می‌کند تا موسیقی محلی خراسانی را بنوازد.برنامه امشب قرار هست که تا ساعت 12 شب ادامه داشته باشد و حالا یکی دو ساعتی از زمان آغاز برنامه گذشته و رضا رفیع روی صحنه حاضر می‌شود و به‌عنوان مجری پس از تشکر از مرشدترابی و استاد پورترابی اشعار طنزی می‌خواند و برنامه بعد را که ترنابازی با ساز و دهل است معرفی می‌کند.

ترنا بازی به یاد سال‌های دور جوانی

ترنابازی نیز از میراث گذشتگان است و برای کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان تازگی دارد و اجرای این بازی به‌خصوص برای آنهایی که سن و سالی را در گذر ایام سپری کرده‌اند و مویی سفید کرده‌اند جذابیتی وصف‌ناشدنی داشت. البته چهره کودکانی که هاج ‌و ‌واج نظاره‌گر این بازی سنتی ایرانی بودند نیز جالب توجه بود.ساعت 12 شب است و حسن‌ختام برنامه تابستانی و رمضانی امشب، آتش بازی است که همه جمعیت را به وجد می‌آورد.

بوستان ملت تهران در سومین شب ماه رمضان و اجرای ویژه‌برنامه‌های ماه رمضان که بر آستان جانان بود، شاهد برنامه‌های متنوعی بود که جز پرکردن اوقاتی خوش برای شهروندان تهرانی، برنامه‌هایی را در نظر داشت که به احیای سنت ایرانی می‌پرداخت و مردم تهرانی را با این فرهنگ‌ها و سنت‌های ایرانی بیشتر آشنا می‌کرد.

کد خبر 143165

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز